Biaya Hidup Backpacking 26 Kota Asia

Backpacking pada saat ke luar negeri, merupakan salah satu pilihan bagi anda yang menyukai kebebasan, tidak mau diatur atau ikut sebuah biro perjalanan, dan terkadang merupakan "paksaan " bagi anda yang ingin berlibur tetapi dengan budget se-minimal mungkin.

Salah satu unsur utama pengeluaran pada saat traveling selain tiket pesawat adalah biaya hidup disana . Pada saat ini banyak maskapai low budget mengeluarkan tiket promo dengan harga murah untuk terbang ke suatu negara, tetapi anda juga harus tahu kira-kira berapa budget yang harus anda anggarkan untuk biaya hidup disana. Karena terkadang harga tiketnya tidak sebanding dengan pengeluarannya di sana.

Contoh paling simpel adalah ke Singapore. Harga tiket kesana bisa semurah tiket naik bus malam tujuan Jawa dari Jakarta, tetapi biaya hidup disana selama 4 hari bisa seharga 10-20x lipat tiket pesawat tersebut !

Sebuah website membuat kalkulasi tentang berapa biaya hidup backpacking di 26 kota di Asia dimana index ini diukur melalui beberapa harga untuk beberapa benda penting utama, barang yang sudah pasti harganya, tetapi harga untuk "anggaran makan siang " atau sebotol bir dapat bervariasi tergantung pada siapa Anda bertanya dan dimana membelinya.

Sebelum pergi ke suatu negara, sebaiknya anda sudah mengetahui berapa perkiraan uang yang akan dan harus anda anggarkan hari perharinya, sehingga anda tidak kehabisan uang disana ! 

Jadi, perkiraan biaya untuk masing-masing kota bisa dilihat dari :

  • Satu malam ditempat tidur termurah di kamar asrama /dorms yang paling mahal dengan lokasi yang baik dan ulasan yang baik atau setengah harga kamar hotel di tempat di mana tidak ada hostel 
  • Dua wahana transportasi umum per hari
  • Datang ke tempat wisata terkenal yang harus membayar 1 x dalam 1 hari 
  • Tiga kali makan per hari (harga makanan & minimum ditambahkan 20% ) 
  • Tiga botol bir lokal murah (atau dua bir besar) setiap hari sebagai "dana rekreasi" . Untuk non peminum bir, mungkin memilih makanan penutup dan kopi atau menghadiri pertunjukan musik lokal 
Untuk melihat daftar lengkap seluruh kota, silahkan lihat di sini , jadi hanya sebagian kota yang paling familiar saja yang paling sering menjadi tujuan utama yang akan dibahas disini : 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRMAd_vdKk1wkbBi3-_C-nB4M5BnLpxxFXhRqvd6ZEekpRisrbGcADiurutkan dari yang termurah hingga termahal *:
1 – Pokhara, Nepal (termurah)
5 – Chiang Mai, Thailand 
12 – Bangkok, Thailand 
Southeast Asia’s main entry point and most notorious destination continues to be a budget traveler’s dream, with plenty of cheap hostels and hotels plus excellent street food that costs almost nothing. It’s only the relatively high price of alcohol that pushes Bangkok down the cheap list a bit, so teetotalers are even better off than the rest of us. 
Currency: Thai baht 
Cheap/good hostel: New Road Guesthouse – 160/night 
Transportation: 40 
Meals: 138 
Drinks/Entertainment: 180 
Attractions: 200 
Daily Backpacker Index: THB718 = US$23.58/day 

13 – Kuta, Bali, Indonesia
Few parts of Asia have undergone such tourist growth as Bali, even after the tragic bombings. The Kuta beach area is now a nearly solid block of guesthouses, travel agencies, and restaurants, but fortunately it’s also still quite cheap, and an excellent travel bargain in general. Those wanting less commercialism can find it elsewhere in Bali, but those wanting a great beach party can find it in Kuta. 
Currency: Indonesian rupiah 
Cheap/good hostel: BIG Pineapple Backpackers – 108,000/night 
Transportation: 10,000 
Meals: 44,400 
Drinks/Entertainment: 50,000 
Attractions: 20,000 
Daily Backpacker Index: IDR252,400 = US$26.20/day 

15 – Phuket, Thailand
Phuket is another strange example on this list, since it’s not a city but a rather large island filled with beach resort towns. This is definitely the most expensive part of Thailand, but still cheapskates can have a good go of things if they are careful, though of course that means staying well away from any of the beaches in the process. Staying in the heart of any of the resort areas will at least double lodging prices, while Phuket Town itself remains quite cheap. For backpackers, there are better beach areas in Thailand that are also cheaper.
Currency: Thai baht 
Cheap/good hostel: Pineapple Guesthouse – 200/night 
Transportation: 60 
Meals: 300 
Drinks/Entertainment: 180 
Attractions: 100 
Daily Backpacker Index: THB840 = US$27.59/day

22 – Kuala Lumpur, Malaysia
Malaysia, in general, tends to be forgotten by many, with the huge capital of Kuala Lumpur often mostly remembered as once having the world’s tallest buildings. That’s a major shame because Kuala Lumpur is a fascinating mix of new, old, and exotic, that’s also extremely easy to access since English is widely spoken. If visiting Singapore it’s worth taking the train up for a short side trip. Hostel beds tend to be cheap here, but hotel rooms will cost a bit more so for non-backpackers it would be down a few places on this list. 
Currency: Malaysian ringgit 
Cheap/good hostel: Step Inn Guest House Hostels – 15/night 
Transportation: 2.00 
Meals: 22.80 
Drinks/Entertainment: 24.00 
Attractions: 38.00 
Daily Backpacker Index: MYR101.80 = US$24.83/day 

25 – Singapore, Singapore 
Easily one of the world’s most modern cities, Singapore can actually be quite expensive for most, but fortunately there is still a decent collection of hostels that keep sleeping prices down. Also, eating most meals from the famous hawker centers will keep your budget intact while letting you sample some excellent (and very hygenic) local specialties. 
Currency: Singapore dollar 
Cheap/good hostel: Society Backpackers Hostel – 15/night 
Transportation: 1.60 
Meals: 18.00 
Drinks/Entertainment: 6.00 
Attractions: 10.00 
Daily Backpacker Index: SGD52.60 = US$42.76/day 

26 – Tokyo, Japan ( termahal )
Sementara itu dari website lain ada yang membuat perbandingan biaya hidup di Indonesia , Thailand dan Singapore. Dan dari tabel komparasi di bawah, dapat terlihat bahwa Indonesia tidak terlalu beda jauh dengan Thailand, sedangkan di Singapore pengeluarannya sekitar 2x lipat lebih !

Semoga cukup menjadi gambaran bagi para pemula yang belum pernah ke luar negeri, berapa perkiraan budget pengeluaran untuk backpacking !

0 comments:

Post a Comment